2012 – Autocross Loenen
Terugblik internationaal autocrossweekend op 27, 28 en 29 juli 2012 in Loenen op de Veluwe.
~
LOENEN – Het circuit voor de rijders van de Autocross in Loenen was in prima staat en het weer kon niet beter, maar toch had het bestuur van het Loenens Autoteam LAT ’77 zaterdag en zondag grote zorgen. Het grasland kon de grote hoeveelheid water van de hoosbui, die in de nacht van vrijdag op zaterdag over Loenen trok, niet zo snel verwerken. Doordat de vele crosswagens meteen over de paden reden veranderde dit in een modderpoel. Zaterdag was het voor de bezoekers baggeren om bij het circuit te komen. Toch was de stemming hier opperbest en een groot aantal bezoekers genoot zaterdag en zondag van de Eurpokalwedstrijden.
~
Van heinde en verre, zelfs uit België, Luxemburg en Duitsland, kwamen de crossers met hun aanhang vrijdag weer naar Loenen. Het Loenens Auto Team staat bij de crossers bekend om de prima organisatie en het ruime terrein in de buurtschap De Veldhuizen. Zo’n driehonderd rijders bevolkten met familie en fans de weilanden.
Van de huidige recessie was in het afgelopen weekend op het internationale autocrossweekend in de Veldhuizen in Loenen weinig te merken. Tientallen touringcars waren omgebouwd tot superluxe stalling van de (kostbare) crosswagen en tijdelijke woonplek. Vrachtwagens met opleggers, campers en andere fraaie voertuigen, waarbij niet op de kosten is gekeken, passeerden het toegangshek. Binnen korte tijd was het rennerskwartier een bijzondere camping.
~
De wedstrijdleiding had er dit keer voor gekozen om het circuit ruim op te zetten. Zo was er een forse lange baan, waardoor er flinke snelheden kunnen worden gereden, en dit keer was de afstand tussen het publiek en circuit wat ruimer genomen. Soms maken de crossers rare buitelingen of er raken wat onderdelen los. LAT wil alles zoveel mogelijk veilig houden.
Het publiek kreeg vooral in de zware klasse waar voor hun geld. Men komt voor het spektakel en dat was bij vele ronden in de specialklasse te zien. Keer op keer moest afgevlagd worden omdat een auto op de kop lag. Gestrande rijders in de greppel is geen reden om de strijd te staken. Uitvoerig wordt met vlaggen aangegeven waar het onveilig is om te rijden. Soms moeten de vrijwilligers van het Rode Kruis hulp verlenen. Gedurende de cross zijn er steeds zeven leden van de afdeling Eerbeek-Hall-Loenen aanwezig. Ze zijn paraat op het middenterrein en langs de kant van het circuit. Zaterdagmorgen moest zowel het Rode Kruis als de brandweer in actie komen toen een crosser een ongelukkige buiteling maakte. Door de brandweerlieden moest hij bevrijd worden en per ambulance met mogelijk rugletsel naar het ziekenhuis worden afgevoerd.
Een van de trouwe Rode Kruishelpers in de Rode Kruistent langs de baan is Gerrie Klomp uit Eerbeek. Twee dagen is zij in Loenen in touw en volgt nauwgezet wat er op de baan gebeurd. “Hoe lang ik dit hier nu doe weet ik niet precies, het kan wel meer dan 25 jaar zijn. Altijd mooi te doen. Alleen zijn de dagen wat lang, maar we hebben bij de afdeling gebrek aan mensen. Volgend jaar word ik 70 en dan stop ik er mee. Vele jaren deed ik het samen met mijn man, maar helaas kan hij dit niet meer. Ik blijf het erg mooi werk vinden en geniet er elk jaar weer van”.
~
Wat was het zaterdagavond weer dringen in de bochten op het circuit Veldhuizen tijdens de nachtcross, die voor de bezoekers altijd veel spanning en sensatie biedt. LAT ’77, die de Internationale Eurpokal Cross jaarlijks opzet, heeft de nachtcross aan deze wedstrijden toegevoegd. De animo om mee te doen is enorm. 60 Deelnemers hebben zich ingeschreven. Soms werd halverwege even geruild van chauffeur. De nachtcross is vooral voor de plaatselijke rijders aantrekkelijk. Het gaat daarbij niet om de snelheid, maar om tijdens een uur zoveel mogelijk rondjes te maken. De snelle roekeloze rijders dreigen snel vast te komen tussen de gestrande auto’s, die her en der op de baan er de brui aan gaven.
~
~
Crosser Jan Jansen herdacht
~
Tegen drie uur was het zaterdag plotseling doodstil op het terrein in De Veldhuizen, waar twee dagen lang een flinke herrie te horen is. Alleen een paar telefoons zijn te horen. LAT’77 wilde op deze middag met een minuut stilte het overleden bestuurslid Jan Jansen eren. Het was een emotioneel moment.
Speaker Dinand vertelde dat Jansen een van de steunpilaren van LAT is geweest. Vanaf het begin was hij de grote man achter de schermen, die erg veel werk verzette voor de cross. Hij nam vele taken op zich en ging rustig zijn gang. Vier maanden geleden overleed hij. Een grote slag voor zijn familie, maar ook voor LAT’77.
Drie crossauto’s stonden geparkeerd op de baan en alle medewerkers, leden en officials bij elkaar om de laatste eer te bewijzen aan een groot man voor de cross-sport.
~
LOENEN – Wat waren ze allemaal zenuwachtig. Zowel de jonge jongens en meisjes. In de leeftijd van vier tot twaalf jaar stonden ze ongeduldig in de vereiste kleding met hun ronkende machine te wachten bij de start. Maar ook hun ouders waren nerveus. Het is ook niet niks om voor de eerste keer op een groot autocross-circuit te mogen rijden met een quad. De jeugd behaalde al flinke snelheden.
~
Het bestuur van het Loenens autoteam LAT ’77 nodigde de jongens en meisjes hiervoor uit als voorproefje op de Europokalwedstrijden zaterdag en zondag in de buurtschap Veldhuizen.
~
Het blijkt dat de jeugd dol enthousiast is over het rijden met quads. Er worden op verschillende plekken in Nederland wedstrijden gehouden. Ook in Loenen mocht de jeugd haar cross-talenten laten zien. In drie categorieën verschenen de jongens en meisjes aan de start. De jongste rijder was vier jaar. Met ronkende motoren stonden zo’n twaalf quads te wachten op het sein voor vertrek. Speaker Cor Rijken moedigde de jeugd aan.
~
~~
LOENEN – Met grote bewondering stonden vooral de jongeren verlekkerd te kijken naar de prachtige truck van Dakar-rijder Johan Elfrink. Met zijn Finstral-team kwam hij naar het autocrossterrein in De Veldhuizen. Op het terrein konden de bezoekers uitvoerig de auto bekijken, maar ook de materiaal- en servicewagens die de mannen begeleiden op hun zware tocht door de woestijn.
Johan Elfrink is de voorman van het Finstral-team, dat dit jaar in zijn klasse heeft gewonnen in Dakar. Elfrink, coureur en navigator, was altijd al een grote fan van de autosport. Hij deed eerst aan autocross, enduro’s op de motorfiets en formule V-rijden in een ex-auto van Arie Luijendijk. In 2004 sponsorde hij een buggy en ging zelf kijken tijdens de rustdag in de woestijn. Nu zit hij zelf al voor de vierde keer achter het stuur. Elfrink en enkele mannen van zijn team reden enkele showrondjes over het circuit De Veldhuizen. Het publiek vond het prachtig om de krachtige auto’s te bekijken